Sanacura praktijk voor acupunctuur en Chinese kruidengeneeskunde
Qigong – dat kunt u zelf doen!

Qigong

Qi is levensenergie en gong betekent vaardigheid. Qigong staat voor het werken aan en balanceren van je levensenergie. Met als doel het cultiveren van een betere gezondheid

Het is een Chinese bewegingsleer die bestaat uit sierlijke, soepele oefeningen. De bewegingen ontstaan van binnen uit, en volgen principes uit de natuur. Denk aan takken die buigen op de wind, of onder een pak sneeuw, en water dat om de berg heen stroomt. Met het idee dat zachte krachten uiteindelijk overwinnen – wie sterk wil zijn moet meegeven.

Qigong was meer dan 5000 jaar het best bewaarde geheim van China. Het werd beoefend achter gesloten deuren en hoge muren, in oude boeddhistische kloosters en taoïstische tempels of in privé villa’s van rijke Chinezen. Het was een kunst om lichaam, geest en ziel als één geheel te laten samenwerken.

In de loop der eeuwen zijn er zeer veel vormen van Qigong en Taijiquan ontstaan – Taijiquan is een wat ingewikkelder bewegingsvorm voortkomend uit de vechtsport. Inmiddels kunnen mensen over de hele wereld kennis maken met deze oefeningen.

Met een aantal van deze vormen ben ik in de loop der tijd in aanraking gekomen. De vormen die ik persoonlijk het fijnst vind om te doen, zal ik kort voor u beschrijven.

Shibashi

De Shibashi vorm bestaat uit 18 eenvoudige oefeningen. Een heel goede serie voor beginners. Deze vorm is ontwikkeld in het China van de jaren ’80 van de vorige eeuw door Lin Housheng. De donkere tijden onder Mao waren voorbij en er was een opbloei van aandacht voor gezondheidsmethodieken. Deze Shibashi set werd snel verspreid over de hele wereld en is geworden tot een van de meest populaire vormen van Qigong.

Master Wing Cheung heeft deze vorm heel duidelijk beschreven op zijn website taichi18.com. U kunt gratis een instructiefilmpje en een handleiding downloaden, en u abonneren op zijn nieuwsbrief.

Hier ziet u alvast het filmpje

en dit zijn – in vrije vertaling – de 18 namen van de oefeningen, het is ’t gemakkelijkst om ze te onthouden in groepjes van drie:

Qi Wakker maken – Borstkas Openen – Schilder de Regenboog

De Wolken Scheiden – Glijden door het Water – Roeien midden op het Meer

De Zon Dragen – Kijk achter je naar de Maan – Voel hoe de Aarde meegeeft

De Wolken Gaan Voorbij – Schep uit de Zee en Kijk naar de Lucht – Spelen met de Golven

De Duif Spreidt z’n Vleugels – De Vuist Vullen – Ganzenvlucht

Wentelend Wiel in de Wind – Voortgaan en de Bal Veert terug – Qi Neer laten Dalen in de Aarde

Chineng Qigong

Ook deze vorm is in het China van na de Culturele Revolutie ontwikkeld. Aan de wieg ervan staat de arts Pang Ming. Hij richtte het druk bezochte medicijnloze ziekenhuis op, waar men aan de gezondheid kon werken door het volgen van een Qigong-trainingstraject.

De vorm bestaat uit kleine, zeer eenvoudige oefeningen waarbij er veel aandacht is voor het voelen en sturen van de bewegingen vanuit onze innerlijke kracht. Het lichaam wordt losser en ontspannen. De geest wordt tot rust gebracht. We worden vitaler en energieker. De laatste jaren is er ook in Europa veel belangstelling voor deze effectieve vorm van Qigong.

Hieronder een filmpje met een voorbeeldoefening door een van de grote Chineng-meesters uit China, leerling van dr. Pang Ming

Zelf aan de slag? Of toch naar een ‘meester’?

Natuurlijk kunt u aan de hand van de ontelbare filmpjes die circuleren op internet zelf aan de slag gaan met Qigong oefeningen. Voor een aantal onder u zal dat prima werken. Het gevaar dat erin schuilt is dat u de bewegingen teveel vanuit de buitenkant aanstuurt. U heeft er dan minder profijt van. Of – en dat is vervelender – het kan te zwaar worden voor de spieren en resulteren in een verergering van uw klachten.

Het veiligst is om een goede leraar te vinden. Ik vind persoonlijk Chineng Qigong een fijne methode om mee te beginnen. U leert heel goed aanvoelen hoe u de bewegingen van binnen uit kunt laten ontstaan en wat het effect en de bedoeling van de oefeningen is. U maakt als het ware een ontdekkingsreis door het lichaam, waarbij u vergeten hoekjes wakker maakt en overprikkelde plekken juist loslaat. In het dagelijks leven zult u bemerken dat u een meer ontspannen en natuurlijke houding aanneemt en u zich in alle opzichten vitaler voelt. Indien u behoefte heeft aan een meer dynamische vorm van oefenen en bewegen, dan is Shibashi prima, of zelfs een van de ingewikkeldere vormen van Taiji.

In het noorden hebben we Arianne de Zwart en David Knibbe als doorgewinterde leraren. Maar schroomt u niet om zelf op onderzoek uit te gaan. Het gaat erom dat u een leraar en een vorm vindt waar het wat u betreft mee klikt.

In ieder geval wens ik u veel plezier en een goede gezondheid toe met deze boeiende tak van de Chinese geneeskunde.

Anja Sanders, januari 2019